Julen nærmer seg!

Hvordan spise best mulig for kropp og sjel i juletiden?

Mange forbinder desember med mye god mat, julekaker og julegodt. For noen er dette bare glede, men for andre innebærer ekstra kaker og julemat også dårlig samvittighet. Dårlig samvittighet for maten man spiser kommer det ikke noe godt ut av, og er absolutt ikke nødvendig. Det er mye bedre å ta bevisste matvalg og nyte maten som spises.

I desember skal det selvfølgelig være plass til litt ekstra julekos. For de aller fleste er det ingen fare med litt ekstra søtsaker og mat i julen. Desember er likevel lang, så dersom en spiser mye ekstra kaker og mat i hele måneden vil inntaket hurtig kunne føre til et energioverskudd og vektøkning. Velger man å spise mye julekaker hver dag i desember er det også lett å glemme å spise nok av annen mat som tilfører kroppen viktige næringsstoffer. Frukt, grønnsaker, bær, grove kornprodukter og fisk bør også være en del av kostholdet i desember for å gi kroppen sunne karbohydratkilder, fiber, proteiner og gode fettkilder.

Her kommer derfor noen tips om hvordan det er mulig å gjøre det litt enklere å tilføre kroppen god næring i desember, samtidig som det er plass til litt julegodt uten dårlig samvittighet.

Julekaker

  • Kjenner du deg igjen i at julekakene står fremme i julen, og at det likevel er rester i januar? Da er det en god idé å halvere oppskriftene som brukes. Det vil føre til mindre matsvinn og være litt bedre for helsa med noen begrensinger på mengden kaker som finnes i hjemmet.
  • For mange kan det være en idé å vente med julebaksten til litt nærmere jul. Da unngår man småspising av kakene gjennom hele desember.
  • De aller fleste oppskrifter på julekaker har et høyt innhold av sukker, og mengden sukker som brukes kan (ofte) reduseres med 1/4 eller 1/3 uten at du vil merke det på smaken.
  • Unngå småspising av julekaker gjennom hele dagen. Finn frem en liten porsjon når du bestemmer deg for å spise julegodt. Smak på hver bit og nyt kakene du velger å spise.

Middager i desember

  • Desember er en hektisk måned for mange, og det kreves derfor litt ekstra planlegging for å få alt gjort. Som nevnt er desember lang, og det er viktig å sørge for at sunne middager også får en plass i kostholdet denne måneden. Lag en plan for middager i desember og sørg for å handle inn en gang per uke. På den måten unngår du mange hurtige og mindre sunne valg.
  • Husk at grønnsaker bør få en plass i alle middagene – også julemiddagene.
  • Nyt hver bit av maten og spis langsomt. Kjenn etter når du er passe mett. Tenk på at du ikke behøver å overspise. I juletiden er det ofte ikke så lenge til neste måltid eller snacks kommer på bordet.

Snacks og mellommat

  • Snacks kan være så mye, og det finnes mange sunne alternativer til snacks.
  • Frukt, nøtter, oppskåret grønnsaker, yoghurt, grove kjeks og smoothie er eksempler på mat som kan spises som snacks eller mellommåltider i julen også. Sørger du for å spise mer av sunnere alternativer begrenses ofte inntaket av søtsaker.

NYT maten

Nyt julematen og julegodtet du velger å spise. Dersom du nyter hver bit og spiser litt langsommere, spiser du også litt mindre mengder og blir mer tilfredsstilt.

 

God førjulstid!

Turid, klinisk ernæringsfysiolog

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *